محتوای وایرال چیست و یک محتوا چگونه وایرال یا ویروسی می‌شود؟

5 آبان 1400
نویسنده: نردبون

یکی از دغدغه‌های اصلی کارشناسان تولید محتوا انتشار محتوای وایرال است. درواقع هر فردی که اقدام به انتشار هر نوع محتوایی در فضای مجازی می‌کند هدفش این است که محتوایش توسط کاربران و مخاطبان بسیاری دیده شود.

برخی محتواها به دلیل جذابیت و ترند بودن، مانند ویروس به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شوند و بدین ترتیب در مدت زمانی کوتاه مورد توجه مخاطبان زیادی قرار می‌گیرند. به این محتواها اصطلاحا محتوای وایرال یا محتوای ویروسی گفته می‌شود که مانند ویروس به سرعت منتشر می‌شوند. کاربران دنیای مجازی نقش مهمی در وایرال شدن یک محتوا دارند. زیرا اگر کاربری از مطالعه مطلب یا تماشای یک ویدیو لذت ببرد، به احتمال زیاد آن را برای دوستان و آشنایان خود نیز ارسال می‌کند. بدین ترتیب این محتوا دست به دست می‌چرخد و بخش گسترده‌ای از فضای مجازی را پوشش می‌دهد. البته گاهی اوقات نیز ممکن است نقدهای منفی بسیاری به یک محتوای وارد شود و تنها دلیل وایرال شدن آن نقدهایی باشد که برخی افراد نسبت به آن داشتند. بنابراین یک محتوای وایرال لزوما محتوایی همه پسند نیست و ممکن است گاهی اوقات نیز مخالفان بسیاری داشته باشد و توسط آنها نقد شود. در ادامه این مطلب همه آن چیزی که باید درباره محتوای وایرال بدانید را به شما توضیح خواهیم داد.

محتوای وایرال یا محتوای ویروسی چیست؟

محتوای وایرال (Viral Content) به هر نوع محتوای متنی، تصویری، ویدیویی، صوتی با اینفوگرافی گفته می‌شود که به سرعت در فضای مجازی پخش شده و مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. محتوای ویروسی توسط کاربران در پلتفرم‌های مختلفی چون اینستاگرام، تلگرام، توییتر و وب‌سایت‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود و دست به دست می‌چرخد و به دلیل آنکه به سرعت و مانند ویروس منتشر می‌گردد به آن محتوای ویروسی نیز گفته می‌شود. مسلما وایرال شدن محتوای شما برایتان بسیار خوشایند و دلپذیر خواهد بود و نشان دهنده آن است که مطلب شما تاثیر زیادی بر مخاطبان داشته است. اما این تاثیر گاهی مثبت و گاهی منفی خواهد بود. تاثیر مثبت یک محتوای وایرال به خصوص در زمینه کسب و کار و بازاریابی می‌تواند موجب رونق فروش و دیده شدن نام تجاری شما باشد. در مقابل، تاثیر منفی محتوای شما نیز تبعاتی را برای شما به دنبال خواهد داشت زیرا محتوایی که تاثیر مطلوبی بر مخاطبان نگذارد، برای شما نوعی تبلیغات منفی به حساب می‌آید و باعث می‌شود نام تجاری شما در نظر مخاطبان چشم انداز مثبتی نداشته باشد.

اما یک محتوای وایرال در اکثر موارد تاثیرات مثبتی بر مخاطبان دارد و غالبا دارای چهار مشخصه اصلی است: 1) ارزشمندی 2) اعتبار نام تجاری 3) سرعت بالای انتشار و دیده شدن 4) جذابیت و قدرت تاثیرگذاری بالا. اگر یک محتوا این چهار مشخصه را دارا باشد به احتمال بسیار زیاد به یک محتوای وایرال تبدیل شده و توسط افراد بسیاری دیده می‌شود. مخاطبان حاضر در فضای مجازی نیز یک محتوای ویروسی را به شیوه‌های متعددی منتشر می‌کنند که عبارتند از:

  • اشتراک گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف (Share)
  • ارسال محتوا برای دوستان و آشنایان (Forward)
  • تبلیغات شفاهی (Word Of Mouth)
  • لینک دادن آن محتوا در وب‌سایت (Backlink)

بنابراین، کاربران فضای مجازی نقش حائز اهمیتی را در وایرال شدن یک محتوا ایفا می‌کنند و بدون مشارکت کاربران، یک محتوا نمی‌تواند ویروسی شود و در صفحات مجازی مختلف منتشر گردد.

چرا باید محتوای وایرال تولید کنیم؟

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا توسعه‌دهنده یک وب‌سایت باید سعی کنید برای کسب نتیجه مطلوب که همان جلب توجه مخاطبان است، محتوای وایرال تولید کنید. اما دلیل اهمیت تولید محتوای ویروسی چیست؟

کمک به شناخته شدن نام‌های تجاری

بسیاری از نام‌های تجاری و کسب و کارهای نوپا برای تبلیغات خود به شیوه‌های متعددی از جمله تبلیغات گسترده در رسانه‌های مختلف، متوسل می‌شوند. اما تولید محتوای وایرال یک شیوه بسیار موثر و کم هزینه برای شناخته شدن و معرفی نام تجاری شما به طیف وسیعی از مخاطبان است. یک محتوای ویروسی و جذاب می‌تواند به سرعت در میان کاربران دست به دست شده و در عرض چندین ساعت توسط میلیون‌ها کاربر دیده شود.

جلب توجه مخاطبان جدید و بالقوه

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید سعی کنید علاوه بر رسیدگی و توجه به مشتریان فعلی خود، برای جذب مشتریان جدید نیز تلاش کنید. این امر با تولید یک محتوای وایرال امکان‌پذیر است. زیرا محتوای شما به صورت ویروس منتشر می‌شود و شما نمی‌توانید انتخاب کنید که چه گروهی از مخاطبان، محتوای شما را ببینند. بنابراین محتوای ویروسی شما توسط تعداد بی‌شماری مخاطب دیده می‌شود و در میان این تعداد مخاطب، مطمئنا افراد جدید بسیاری مجذوب نام تجاری و خدمات شما خواهند شد.

کاهش هزینه‌های گزاف مربوط به تبلیغات

نام‌های تجاری جدید و کسب و کارهای نوپا برای معرفی خود به مخاطبان باید تبلیغات گسترده داشته باشند تا بتوانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. بازاریابی و تبلیغات گسترده عموما نیاز به صرف زمان و هزینه گزاف دارند و ممکن است برخی کسب و کارها نتوانند از عهده آن برآیند. در اینجاست که تولید محتوای وایرال به کمک شما می‌آید و بدون نیاز به صرف هزینه‌ زیاد می‌توانید نام تجاری خود را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان معرفی کنید و تبلیغات موثر و پرباری داشته باشد.

افزایش اعتبار نام تجاری

تولید محتوای وایرال علاوه بر شناخته شدن نام تجاری به افزایش اعتبار آن نیز کمک می‌کند زیرا زمانی که نام تجاری شما بر سر زبان‌ها بیفتد، به تدریج تبدیل به یک برند شاخص و معروف می‌شود. محتوای وایرال می‌تواند برای نام تجاری‌تان اعتبار به امغان بیاورد و در مدت زمانی کوتاه شما را به یک برند شناخته شده و معتبر تبدیل کند.

چگونه یک محتوای ویرال تولید کنیم؟

تولید محتوای وایرال هیچگونه قاعده و قانون مشخصی ندارد اما برخی مشخصه‌ها در تمامی آنها به صورت مشترک دیده می‌شود. برای تولید محتوای ویروسی به موارد زیر توجه داشته باشید:

نیاز مخاطب خود را بشناسید

اولین قدم برای تولید یک محتوای وایرال موفق این است که ابتدا سعی کنید نیازها و خواسته‌های مخاطبان خود را بشناسید. یعنی شما باید تشخیص دهید که مخاطب شما در این وهله از زمان به چه محتوایی نیاز دارد و جذب چه موضوعاتی می‌شود. با شناخت نیاز مخاطبان در مسیر صحیح تولید محتوای ویروسی قرار می‌گیرید و می‌توانید امیدوار باشید که محتوای شما در مدت زمانی کوتاه به یک محتوای وایرال تبدیل خواهد شد.

متن خود را خیلی کوتاه و یا خیلی بلند ننویسید

یکی دیگر از نکات مهم مربوط به تولید محتوای ویرال این است که سعی کنید به یک متن کوتاه و مختصر اکتفا نکنید. برخلاف باور عموم، محتواهای نسبتا طولانی و بلند تاثیر بیشتری بر مخاطب می‌گذارند؛ یعنی هرچه تعداد کلمات محتوای شما بیشتر باشد، امکان اشتراک‌گذاری و وایرال شدن نیز بیشتر خواهد شد. طولانی بودن متن محتوا نیز به معنای نوشتن داستان یا رمان نیست بلکه به معنای آن است که سعی کنید محتوای خود را نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی تولید کنید. محتوای کوتاه، ارزش چندانی برای مخاطبان نخواهد داشت و این حس را به او القا می‌کند که شما زمان کافی را برای آنها صرف نکردید و محتوای طولانی نیز حوصله آنها را سر می‌برد. بنابراین سعی کنید در این موضوع، اعتدال را رعایت کنید.

محتوای خود را با زبانی صمیمی و صادقانه بنویسید

زبان نوشته نیز یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها در جلب توجه مخاطبان و وایرال شدن یک محتوا است. سعی کنید محتوای خود را با زبانی صمیمی و صادقانه بنویسید و از نوشتن اطلاعات کذب یا شایعه پرهیز کنید. محتوایی برای مخاطب جذاب است که موضوع جدیدی را به او آموزش دهد یا در زمینه‌های مختلف نکات مهمی را به او گوشزد کند. سعی کنید در مطلب خود از زیاده‌گویی و آوردن اطلاعات غیرضروری خودداری کنید و در عوض توجه خود را بر ذکر کردن اطلاعاتی که می‌تواند برای خواننده مفید باشد و چیزی به او آموزش دهد، معطوف نمایید.

احساسات مخاطب را درگیر کنید

درگیر شدن عواطف و احساسات مخاطب نقش مهم و حائز اهمیتی در وایرال شدن یک محتوا دارد. شما باید سعی کنید محتوای خود را طوری تولید کنید که مخاطب با خواندن یا تماشای آن احساساتی مانند شادی، هیجان یا غم را تجربه کند. اگر با خواندن مطلب شما احساس خوشایند و مثبتی در مخاطبان ایجاد شود، آنها حتما این محتوا را با دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک می‌گذارند و این احساس مثبت را با آنها سهیم می‌شوند. البته سعی کنید همیشه احساسات مثبتی را در مخاطب خود به وجود آورید زیرا امکان اشتراک‌گذاری مطالب جالب و سرگرم‌کننده بسیار بیشتر از محتواهای غمگین و ناراحت‌کننده است.

برای مطلب خود عنوانی جذاب در نظر بگیرید

عنوان یا تیتر مطلب، اولین چیزی است که در نگاه اول به چشم مخاطب می‌خورد و بسیاری از مخاطبان تنها با دیدن تیتر شما تصمیم می‌گیرند محتوای شما را بخوانند یا خیر. بنابراین سعی کنید عنوانی جذاب و جنجالی و گاها دوپهلو برای محتوای خود انتخاب کنید تا مخاطب به خواندن مطلب شما ترغیب شود. سعی کنید عنوان خود را کوتاه و در عین حال جذاب بنویسید تا بتوانید محتوای خود را به یک محتوای ویروسی تبدیل کنید.

استفاده از تصاویر جذاب

یکی دیگر از اصول نوشتن یک محتوای وایرال این است که سعی کنید در مطلب خود حداقل از یک عکس جذاب و مرتبط با موضوع استفاده کنید. انتخاب تصاویر منحصر به فرد موجب جذابیت بصری نوشته شما خواهد شد و توجه مخاطب را به محتوای شما جلب می‌کند. خواندن یک متن طولانی و بدون هیچ تصویر و عکسی برای کمتر مخاطبی جذاب است و بسیاری از مخاطبان ممکن است به خواندن نوشته شما ترغیب نشوند. بنابراین سعی کنید برای محتوای خود دست کم یک عکس در نظر بگیرید و آن را در ابتدای نوشته‌تان قرار دهید.

انتخاب زمان مناسب برای انتشار

انتخاب زمان مناسب برای انتشار محتوا نیز نقش مهمی در وایرال شدن آن دارد. شما حتی اگر تمام فاکتورهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم را در نوشته خود رعایت کنید اما محتوای خود را در زمانی مناسب به اشتراک نگذارید، مطمئنا نتیجه دلخواه خود را بدست نمی‌آورید. به عنوان مثال زمانی که جامعه درگیر یک مشکل اجتماعی یا سیاسی است و شما اقدام به انتشار محتوای خود کنید، نه تنها به هدف خود که وایرال شدن محتوایتان است، دست پیدا نمی‌کنید بلکه حتی ممکن است بازخوردهای منفی نیز از سوی مخاطبان دریافت کنید. بنابراین برای انتشار محتوای خود، زمان مناسبی را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

ما در این مطلب همه آنچه که باید درباره محتوای وایرال یا محتوای ویروسی بدانید را به شما توضیح دادیم. همانطور که خواندید، محتوای وایرال به هرگونه محتوای متنی، ویدیویی، تصویری یا صوتی گفته می‌شود که در مدت زمانی کوتاه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذشته می‌شود و توسط طیف گسترده‌ای از مخاطبان دیده می‌شود. یک محتوای ویروسی به سرعت در میان کاربران دست به دست شده و بازخوردهای مثبت و منفی بسیاری دریافت می‌کند. برای وایرال شدن محتوای خود باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشید تا بتوانید محتوایتان را ویروسی کنید. با بکارگیری نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، می‌توانید یک محتوای وایرال تولید کرده و در مدت زمانی کوتاه نتایج جالب و هیجان‌انگیز آن را مشاهده کنید.